Telefonsvindel for 100 millioner: Tre råd skal lære ældre at smække røret på...
En ny kampagne skal lære ældre at sige nej og smække røret på, når ukendte ringer til dem for at lokke kontonumre, kodeord og lignende ud af dem.
Visning: | 9× |
Vurdering: | 0× |
Tjenesten blev oprettet 2011 i Tjekkiet. Det er et webforum, hvor brugere kan dele erfaringer med telefonnumre, både generende (især telemarketing, undersøgelser), og nyttige (f.eks. kurerer, myndigheder)..
Lige fra starten er tjenesten faldet i god jord, og der blev derfor snart oprettet versioner på andre sprog. I dag fungerer forummet på mere end 20 sprog i over 34 lande i hele verden.
Tjenesten henvender sig til alle, der vil identificere indehavere af ukendte telefonnumre. Oprettere af forummet har udviklet en nyhed, nemlig mobilapplikation Call Insider for telefoner med Android som styresystem. Denne app, der er forbundet med webdatabasen sogtelefonnummer.dk, muliggør, at telemarketing opkald kan blokeres automatisk af brugere.
En ny kampagne skal lære ældre at sige nej og smække røret på, når ukendte ringer til dem for at lokke kontonumre, kodeord og lignende ud af dem.
På møde oplyser politiet seniorer om risikoen for digital svindel. Iris Mamsen har oplevet det på egen krop - og det kostede dyrt.
Besked fra administratoren af websiden sogtelefonnummer.dk „Hjælp de andre websidens besøgende ved at dele din erfaring med dette telefonnummer. Hvornår fik du et opkald fra dette nummer, og hvor ofte? Hvad var emnet for samtalen, hvis du modtog opkaldet? Din kommentar vises på dette sted efter, at du har sendt den.“